Supermarktketen Lidl wil niet achterblijven bij Albert Heijn en Jumbo, en zet nu ook de eerste stappen bij online bestellen in Nederland.

Klanten van prijsvechter Lidl kunnen nu ook online bij de supermarktketen terecht. Het bedrijf gaat niet-etenswaren via het wereldwijde web aanbieden. Nederland is na Duitsland en België het derde land waar Lidl een webshop opent.

Volgens Lidl is non-food een eerste fase. Daarmee zijn per maandag onder meer keukengerei, mode en textiel, klusartikelen, woonaccessoires, tuinbenodigdheden en sport- en vrijetijdsproducten online te bestellen. In de toekomst wordt het assortiment in fasen verder uitgebreid.

,,Dit is een begin”, zo verzekerde een woordvoerder van Lidl desgevraagd. ,,We zullen nog dit jaar extra producten en functionaliteiten toevoegen. Wijn is bijvoorbeeld een productgroep die zeker in een volgende fase wordt meegenomen.”

De bestellingen worden binnen twee werkdagen thuisbezorgd, waarbij klanten 2,99 euro aan bezorgkosten moeten betalen.

Online boodschappen: Lidl, AH en Jumbo

Lidl zet een voorzichtige stap, waar grote concurrenten Albert Heijn en Jumbo al een stuk verder zijn. Afgelopen jaar kondigde Jumbo aan de concurrentie met AH.nl vol te willen aangaan.

Albert Heijn is als enige op grote schaal actief in thuisbezorging. Maar Jumbo hoopt een snelle inhaalslag te kunnen maken. De supermarkteketen uit Brabant richt zich daarbij in eerste instantie op het vergroten van het aantal afhaalpunten voor boodschappen die online worden besteld.

Volgens financieel bestuurder Ton van Veen van Jumbo zal het "geen jaren" meer duren voor Jumbo ook boodschappen thuis gaat bezorgen, zo gaf hij afgelopen jaar aan tegenover Het Financieele Dagblad.

Wel blijft het lastig voor supermarkten om van online boodschappen een rendabele business te maken, erkende ook Van Veen. Maar niets doen is ook gevaarlijk. “Als wij het niet doen, kan dat omzet kosten doordat klanten elders hun heil zoeken. Doe je het wel, dan houd je die omzet of kun je zelfs omzet naar je toe halen.”

Winst maken met online boodschappendienst lastig

In het traditionele model van supermarkten hebben ze vrij hoge maar stabiele vaste kosten: de winkels en het distributienetwerk. Vervolgens gaat het erom hoge volumes te draaien bij de verkopen, met verschillende winstmarges per product.

Bij online verkopen ligt dat anders, zo signaleerde adviesbureau Strategy& eerder. Bij online bestellen worden boodschappen individueel samengesteld en bezorgd, waarbij variabele kosten een veel grotere rol spelen. Meer volume betekent dan niet automatisch meer winst.

“Tot op heden zijn supermarktketens sterk gericht geweest op het verlagen van de kosten van het samenstellen en afleveren van de bestelling. Ondanks de goede stappen die genomen zijn op dit vlak, is winstgevendheid nog steeds een probleem”, aldus Strategy&.

Om wel winstgevend een online boodschappenservice te runnen, moeten supermarkten zich specialiseren, oordeelde het adviesbureau. Bijvoorbeeld met een speciale service voor tweeverdieners met een hoger inkomen die wel bereid zijn iets meer te betalen voor de bezorging, omdat ze daarmee tijd besparen. Of een dienst met alleen een basisassortiment van lang houdbare producten, zoals pasta, luiers en olijfolie.

Lees ook

Boodschappen thuis laten bezorgen: dit zijn de opties

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl